Osallistuva ohjausryhmä

Toteuttaja/toteuttajat:

Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lahti School of Innovation

Kenelle:

erilaisten ohjausryhmien jäsenet ja puheenjohtajat

Toiminnan/toimintamallin tarkoitus:

Ohjausryhmän asiantuntijuuden hyödyntäminen

Avainsanat:

ohjausryhmät, menetelmät

Hankkeet/projektit, joissa mukana:

Osterit - Lähiöiden helmet -hanke / Lähiöohjelma 2008-2011

 

Kuvaus:

Ohjausryhmä koostui laajasta joukosta eri sidosryhmien edustajia. Tällaisen joukon asiantuntijuuden saaminen hankkeiden käyttöön perinteisen puheenvuorojen jakamiseen perustuvalla kokouskäytännöllä on haastavaa. 

Yhteen hankkeen ohjausryhmän kokoukseen liitettiin toiminnallinen työpaja. Työpajassa ohjausryhmän jäsenet analysoivat Osterit-hankkeessa kerättyä aineistoa: koululaisten piirroksia ja lähiön facebook-ryhmän keskustelua. 

Kukin ryhmä alkoi tunnistamaan aineistosta heille merkityksellisiä asioita. Nämä asiat luokiteltiin teemoiksi tai luokiksi liittyen lähiökehittämiseen.

Huomioitavaa/kokemuksia:

Ryhmät onnistuivat hyvin jäsentämään hyvin haastavat aineistot järkeviin kokonaisuuksiin ja jokaisesta aineistosta löytyi selkeitä viestejä kehittäjille. Osallistujien palaute työpajasta oli positiivista ja sen parasta antia oli keskustelu ja vuorovaikutus. Tämän tyyppistä työskentelyä toivottiin käytettävän tulevaisuudessa eri hankkeiden ensimmäisessä ohjausryhmän tapaamisessa, missä jäsenet saataisiin sitoutumaan ja luotua vuorovaikutteisempaa työskentelykulttuuria ohjausryhmälle. Työpaja jätti myös hämmennyksen tunteita: kuka näitä esille nostettuja asioita vie eteenpäin? Mitä nyt tapahtuu? On tärkeää, että työpajassa ehditään ryhmänä reflektoida esiin nostettuja asioita ja niiden merkitystä kunkin osallistujan asiantuntijuuteen.

Hyödyt lähiöiden kehittämiselle:

Eri alojen asiantuntijoiden vuoropuhelu, uudet ajatukset ja toimijoiden keskinäinen oppiminen.

Julkaistu 24.5.2013 klo 13.00, päivitetty 28.7.2023 klo 9.48